Jul, nyår och en nybliven 4-åring!!!

Va fort det går när det är helger! Det händer såå mycket framförallt i våran familj eftersom vi firar jul, nyår och födelsedagskalas inom loppet av 3 veckor.. En sak varje vecka.

JULEN:

Dagen innan kom lillebror/morbror Johan, hans Emma och kusin Edvin till oss, jätte mysigt att träffas igen så nära inpå! Vi käkade middag ihop innan barnen somnade och vi gjorde i ordning inför julaftons morgon, fyllde strumpor och ställde ut Wilmas skatt, hon har nämligen fått en pusselbit varje dag som en adventskalender som till slut blev en skattkarta och i skatten va hennes åkmadrass..
Så här såg skattkartan (pusslet) ut:


Det va ju jättekallt på julafton så vi blev inne och tittade på film,  skönheten och odjuret medans vi gjorde i ordning maten och dukade.
Vid 13-tiden kom morfar, gammelfarmor, mormor och Björn! Vi åt gott och inväntade tomten!
Lite fotosession innan alla kom fick vi till även om Edvin inte gärna ville sitta still, förstår det när man är 1 år, då vill man inte sitta still, stora killen!!

Emma fick nog många bättre bilder, men jag tycker att detta blev ganska bra! Härligt fina kusiner!

Wilma dosade till under Kalle Anka och efter att tomten varit här lekte hon en stund men sa sedan,
-Mamma, jag orkar inte ens leka.. Mycket riktigt hade hon 39,1 graders feber.. Mårten gick också in i väggen, började slappna av efter jobb och kände att han skulle vara ledig också så han och Wilma gick och la sig kl 18:00 ca.. Wilma fick dock lite alvedon och piggnade i lite senare..

Juldagen spenderade familjen Johansen i soffan.. Däckade..
Annandagen tog vi oss i kragen och åkte till Wilma och Wiktors farmor och farfar för att byta lite julklappar. De skulle fira jul med farfars mamma i år så de va tyvärr inte med här hemma på julafton, tråkigt att inte alla var med men så är det.Jag och Wiktor gick ner i snövädret, skönt med lite motion.

Måndagen efter jul slog gammelfarmor på stora trumman, hon bjöd in all hennes släkt till bystugan i Linghed och bjöd på smörgåstårta! Vi blev ca 40 st, super kul för det va många som vi inte brukar träffa så ofta!! TACK gammo för att du gör det, du är superbra, så härligt att du orkar och vill!!

NYÅR:

Vi vilade hemma på tisdagen och Johan, Emma och Edvin sov hos gammelfarmor så vi packade och stog i på tisdagen för onsdagen gick bilen upp till Åre och till familjen Ceder! GUD va nice, en stuga i Duved med massa snö, lugnt tempo och god mat! Sååå härligt.
   
Lite av det vi hann med, testade madrassen, pulsade i snö, myste i soffan, spelade nintendo wii (så kul att vi köpt ett vi med!!!) samt upplevelse badet på Åre hotell (man kan simma ut till snön..)

Jag och Erika tog med Wiktor i vagnen och gick 6 km in till Åre torg, 3 km i off road så kinderna var rejält röda när vi kom fram men ack så värdefullt, 1,5 timmes snack! Wiktor somnade ju skönt i skumpandet!!

TUSEN TACK Familjen Ceder, ni är underbara!!!!!!!!!!!!!!!!!

När vi kom hem så hade våran snälla underbara mormor/mamma plockat ordning i huset, det va sååå fint när vi kom hem, tvättat, undan plockat osv. TACK TACK TACK!!

Gott nytt år säger vi till alla våra underbara vänner och familje medlemmar! Jag är dålig på att säga det, jag tycker om er allihopa! På flera olika sätt och jag hoppas att ni står ut med mig även om jag är dålig på att höra av mig eller om jag ibland verkar konstig!

WILMA:

Sen kom det några dagar lunk efter att vi kom hem och vad hände då idag!
Jo, min fina fina dotter fyller 4 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tårarna kom i morse när jag och Wiktor sjöng för henne (Mårten jobbade tyvärr så han har fått fira henne på kvällen). Hon blir ju så stor, jag är en stolt mamma!
Vi skall fira henne mer i helgen, lördagen får familjen komma och söndagen skall vi ha kalas på lugnet, där de får plaska och ha kul. Vi har många barn runt om oss och vill att föräldrarna skall vara med så därför tyckte vi att det blir en bra lösning!
Hon fick ett Nintendo Wii i present (egentligen till hela familjen men hon fick det som present), barbiekläder och pysselböcker av oss idag. Sen har morbror med familj lämnat present och mormor kom förbi med badrock, bok och film samt en prinsess mugg! Hon har också fått lite på posten, hårsnoddar, pengar osv.

4-åringen har fått bestämma idag: vilken mat, det blev pannkaka till lunch och fiskbullar till middag! Hon har fått gjort lite som hon vill idag, vi har haft grannarna på lunch och fika! Rosa prinsess tårta såklart!!
Så här fort går det på fyra år:
 
Wilma någon månad gammal och idag med mig i pulka backen!!!

Vi älskar dig Wilma- precis som du är!! Du är våran prinsessa, finast i världen!!

Det är en kavat liten tjej, humör ibland och gemytlig ibland, stor fantasi och rolig! Skön tjej helt enkelt, lätt att ha att göra med om hon inte är trött vill säga, då kan utbrotten komma men i det stora hela en fantastisk liten tjej!


WIKTOR:
Lilla Wiktor då, han har fått en tand, dagen före sin 6 månaders dag! Tänk att det går så fort också, 6 månader. Helt sjukt! Han har varit en fröjd att ha med sig i fjällen. Men nätterna är ett h-vete fortfarande. Under detta blogg inlägg tror jag han har vaknat 4 gånger.. Igår började vi försöka göra lite åt 5-minuters metoden, att han skall somna i sin egna säng. Han vaknar och vill sååå gärna att jag skall ligga brevid, vilket gör att mina kvällar och nätter blir kaos. 1 timme höll han sin vilja innan han gav upp och somnade. Det tär på oss vill jag lova. Han är inte hungrig, han är trygghets törstande, och vi gör så mycket vi kan för det. Håller händerna, tar upp, kramar, pussar osv. Det spelar ingen roll om vi lägger honom senare eller om vi tar upp honom. Det blir galet till slut och om vi (dvs jag och Mårten) inte ens kan lämna rummet.
Jag lever mycket för mina barn men inte så mycket att jag vill somna kl 20 varje kväll..

Vi får hoppas att det blir bättre nu när vi också visar lite vilja.

Han äter annars lunch numera, inte så han jublar direkt men med lite blåbär eller katrinplommon så funkar det! Han får gröt också på kvällen, det går si så där! Det känns som vi har en bestämd kille. Men en glad kille, han ler hela dagarna annars! Sover minst 3 timmar/dag i vagnen ute (om det inte är för kallt) och älskar att titta på sin storasyster!

Ja, vi är lyckligt lottade, 2 jättefina barn! Så tacksam för det och hoppas att de känner det!

God fortsättning på det nya året, så hörs vi snart igen!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jessica Johansen

Tanken är den, att ni, vänner och familj skall få följa Wilma och Wiktors utveckling här i livet, Välkomna!!!

RSS 2.0